Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse i praksis

Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse i praksis

Torsdag den 14. oktober 2021 kl. 0900-1500

Inden for de sidste par årtier har der i det social- og specialpædagogiske miljø i Danmark været et øget fokus på læringsmål, metode og evidens.  Krav om at kunne dokumentere borgerens læring og trivsel har ført til målrettede indsatser, hvor en udredning af borgerens forudsætninger, relationer og fysiske rammer, kan være en vej til at planlægge en pædagogisk indsats med passende mål og metoder.

Mange dag- og botilbud benytter Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse – voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når der fx er bekymring for en borgers trivsel. Udarbejdelse af en udviklingsbeskrivelse handler om Hvor er vi nu? og indkredser borgerens forudsætninger og potentiale for læring. Udviklingsbeskrivelsen tydeliggør zonen for nærmeste udvikling, som viser Hvor er vi på vej hen? Den didaktiske pædagogiske planlægning handler om fastlæggelse af arbejdsmål for spørgsmålet Hvor skal vi hen? og belyser endvidere processen i forbindelse med Hvordan kommer vi derhen? For mange kan den didaktiske planlægning være en udfordring, men her kan didaktiske modeller, fx SMTTE modellen være med til at kvalificere denne del af processen.  Når indsatsen har været gennemført over en kortere eller længere periode, kan SMTTE modellens evalueringsfase også fungere som dokumentation for, hvorvidt indsatsens mål er opfyldt, med andre ord være med til at tydeliggøre, om der er evidens for indsatsens effekt.

Når den professionelle bevæger sig fra DPU til praksis opnås en styrket systematik, et kvalificeret overblik og en skærpet sammenhæng i det pædagogiske arbejde samt et kvalificeret grundlag for arbejdsprocessen.

Målgruppe

Medarbejdere, der arbejder med voksne (børn eller unge) med intellektuel funktionsnedsættelse (udviklingshæmning).

Kursets mål

Kurset vil give deltagerne en indføring i hele processen fra en begyndende bekymring for borgerens læring og trivsel til udredning, didaktisk planlægning og dokumentation af indsatsen.

Kursets form

Oplæg

Deltagerne medbringer egen pc eller iPad, da de skal arbejde med egne cases i udvalgte dele af processen.

Kurset tager udgangspunkt i bøgerne Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse – voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og DPU i praksis af Jørgen Lyhne og Anna Marie Langhoff Nielsen, Dansk Psykologisk Forlag.

Oplægsholder:

Cand. pæd. ant. og socialpædagog Anna Marie Langhoff Nielsen

Anna Marie har mange års erfaring inden for det normal – og specialpædagogiske område på både voksen- og børneområdet. Hun har arbejdet som socialpædagog med voksne med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne samt som småbørnskonsulent i det tidligere Århus Amt. Anna Marie har gennem sine tidligere ansættelser på Professionshøjskolen VIAUC samt VISS (Videncenter Sølund Skanderborg) undervist på diplomuddannelsen i specialpædagik, neuropædagogisk efteruddannelse samt en række kurser, der retter sig mod det specialpædagogiske område.

Anna Marie er i dag tilknyttet Specialområde Hjerneskade i Viby J

Anna Marie har sammen med Jørgen Lyhne fra VIAUC skrevet bøgerne:

DPU i praksis. Veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år. Dansk Psykologisk Forlag 2019

Udviklingsbilleder. Barnets udvikling fra 0 – 10 år. Dansk Psykologisk Forlag 2017

Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år. Dansk Psykologisk Forlag 2016

Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse – voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne Dansk Psykologisk Forlag 2016

Pris: kr. 1250 incl. moms og  incl. forplejning hele dagen

Tilmelding via Onlinebilletter.dk
eller via EAN på mail til tilmelding@lindbergfenger.dk

Sidste tilmelding 1. oktober 2021

Sted:
LindbergFenger Kursus- og Videnscenter
Ryttergrøftvejen 48
7000 Fredericia.